Bijeenkomsten 2019-10-12T13:21:40+00:00

INSPIRERENDE BIJEENKOMSTEN

Wil jij je ervaringen delen met andere pleegouders of ben je benieuwd naar oplossingen die zij hebben voor een
vraagstuk waar jij al tijden mee worstelt? Bezoek dan onze interessante, leerzame en leuke bijeenkomsten.
Er wordt informatie uitgewisseld over diverse aspecten van pleegouderschap.
Neem deel aan onze periodieke gespreksgroepen en/of regelmatig terugkerende themabijeenkomsten.

Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief en word op de hoogte gehouden van alle interessante informatie en
bijeenkomsten van Stichting Pleegouders Overijssel.

Gespreksgroepen

De gesprekken staan in het teken van ervaringen en ideeën delen, kennen, erkennen en herkennen, elkaar versterken
en – zo nodig – “stoom afblazen”. Ook jij kunt deelnemen aan de gespreksgroepen die in diverse Overijsselse plaatsen
periodiek georganiseerd worden door en voor pleegouders.

Er is altijd wel een bijeenkomst bij jou in de buurt. Iedereen is van harte welkom; of je nu startende of ervaren pleegouder
bent, netwerkpleeg(groot)ouder, crisispleegouder of perspectief biedende pleegouder.

Heb je een vraag of wil je je aanmelden voor een gespreksgroep bij jou in de buurt?
Momenteel zijn er gespreksgroepen in:

• Zwolle 2 x
  • IJsselmuiden
  • Hardenberg
  • Ommen
  • Dedemsvaart
  • Hengelo
  • Almelo
  • Vriezenveen 2 x
  • Westerhaar
  • Nijverdal
  • Deventer
  • Hof van Twente
  • Tubbergen
  • Steenwijk

Daarnaast is er een speciale gespreksgroep voor pleeggrootouders; dit zijn pleegouders die voor hun kleinkinderen zorgen. Omdat pleeggrootouders vaak geconfronteerd worden met specifieke problematiek is hiervoor een aparte gespreksgroep in het leven geroepen.

Staat jouw plaatsnaam er niet bij en ben je wel geïnteresseerd, neem dan even contact met ons op
Of misschien wil je zelf een gespreksgroep starten in jouw woonplaats?
Neem gerust contact met ons op via mail of telefoon.

Themabijeenkomsten

Een of twee keer per jaar organiseert Stichting Pleegouders Overijssel een themabijeenkomst.
In zo’n bijeenkomst krijg je informatie over een bepaald pleegzorgthema (thema’s die doorgaans niet door pleegzorgaanbieders worden aangeboden); veelal wordt een deskundige gastspreker uitgenodigd. Tijdens deze bijeenkomsten wordt uiteraard ook tijd ingeruimd om op informele wijze van gedachten te wisselen met andere pleegouders.

Tijdens de themabijeenkomst op donderdagavond 14 november 2019 informeert advocaat Mr. Mariska Kramer je over je rechten en plichten als pleegouder en wat je allemaal kunt betekenen wanneer het om het belang van je pleegkind gaat. Klik hier voor meer informatie over deze avond en hoe je je voor deze themabijeenkomst kunt aanmelden.

Het thema van de bijeenkomst van 28 februari 2019 was “Een kijkje in de keuken van de kinderrechter”. Kinderrechter mevrouw Smedes vertelde over de ins en outs van haar functie en de (veelal) lastige beslissingen die ze geacht wordt te nemen. Maar liefst 60 pleegouders en professionals luisterden aandachtig naar haar betoog.

De themabijeenkomst van 14 november 2017 stond in het teken van het Autisme Belevings Circuit. De aanwezigen typeerden de bijeenkomst als leerzaam, confronterend en eye opener; “we begrijpen nu waarom een autist zo verward en vermoeid kan zijn”. Klik hier voor meer informatie over het ABC.

De themabijeenkomst op 10 november 2016 stond in het teken van “Richtlijnen Jeugdhulp en Jeugdbescherming; pleegzorg en meer”
Klik hier om de PowerPointpresentatie te bekijken van gastspreker Mariska de Baat, adviseur Pleegzorg bij het Nederlands Jeugdinstituut.

Op de pagina Agenda zie je wanneer de eerstvolgende themabijeenkomst gehouden wordt en wat het thema is voor
die bijeenkomst.

Aanmelden voor een themabijeenkomst?
Stuur een e-mail met je naam en contactgegevens naar contact@stichting-pleegouders-overijssel.nl